Umowa sponsoringu
Umowa sponsoringu (zwana także umową sponsorską) to jedna z popularnych i efektywnych metod promocji. Pozwala na zwiększenie rozpoznawalności marki i osiągnięcie konkretnych korzyści biznesowych. Jednak aby współpraca była korzystna i bezpieczna dla obu stron, kluczowe jest właściwe skonstruowanie umowy.
W tym artykule wyjaśniamy, czym jest umowa sponsoringu, jakie są jej rodzaje, jakie kluczowe elementy powinna zawierać oraz czym różni się od umowy barterowej.
Czym jest umowa sponsoringu?
Z orzecznictwa wynika, że umowa sponsoringu „przewiduje m.in. zobowiązanie się sponsora do finansowania lub współfinansowania działalności zamierzonej lub realizowanej już przez sponsorowanego, natomiast sponsorowany zobowiązuje się do poinformowania opinii publicznej o finansowaniu lub współfinansowaniu wyżej wymienionej działalności przez sponsora poprzez popularyzowanie oznaczenia indywidualizującego sponsora w obrocie w trakcie tego przedsięwzięcia” (Wyrok SA w Warszawie z 19.04.2004 r., VI ACa 709/03).
Zatem:
- to umowa zawierana między dwoma podmiotami: sponsorem i sponsorowanym,
- przedmiot umowy: zobowiązanie sponsora do przekazania sponsorowanemu określonej korzyści finansowej, np. zapłaty ustalonej kwoty pieniężnej lub usług na określony cel związany z jego działalnością. W zamian sponsorowany podejmuje działania na rzecz promocji sponsora – poprawia jego wizerunek, wzmacnia renomę i zwiększa rozpoznawalność jego marki, np. poprzez eksponowanie logo,
- to umowa nienazwana, co oznacza, że nie jest wprost uregulowana w kodeksie cywilnym ani innym akcie prawnym. W praktyce przejawia podobieństwo do umowy zlecenia lub też umowy o dzieło. Strony mogą swobodnie uzgodnić treść umowy (prawa i obowiązki) zgodnie z zasadą swobody umów (art. 3531 Kodeksu cywilnego), a w zakresie którego nie reguluje mogą być stosowane zwłaszcza ogólne postanowienia dotyczące umów,
- to umowa dwustronna, w której jedna strona (sponsor) przekazuje środki finansowe lub rzeczowe, a druga strona (sponsorowany) zobowiązuje się do promowania marki, produktów lub usług sponsora,
- to umowa odpłatna: sponsor otrzymuje korzyść w postaci promocji.
Można wyróżnić różne formy sponsoringu, w zależności od przyjętego kryterium. Przykładowo, ze względu na rodzaj świadczenia może to być sponsoring pieniężny, rzeczowy, usługowy, a ze względu na sposób realizacji można wyróżnić sponsoring: bezpośredni – gdy sponsorowany sam wykonuje działania promocyjne i pośredni – gdy działania promocyjne realizują osoby trzecie. Wybór odpowiedniej formy sponsoringu zależy od celów i oczekiwań obu stron umowy.
Strony umowy
- sponsor: zwykle to podmiot, któremu zależy na budowaniu długoterminowej relacji z klientami i wzmocnieniu swojej pozycji rynkowej. Jego obowiązkiem jest przekazanie sponsorowanemu ustalonego w umowie świadczenia pieniężnego lub rzeczowego,
- sponsorowany: to osoba, która zobowiązuje się do promowania marki, produktów lub usług sponsora np. poprzez prezentowanie logotypu na eventach, prezentowanie przedmiotów zawierających oznaczenie sponsora czy umożliwienie sponsorowi wystąpienie podczas określonego eventu. Sponsorowanym może być w zasadzie każdy podmiot (osoba fizyczna czy inny podmiot prawa cywilnego).
Treść umowy
Umowa sponsoringu powinna jasno określać m. in.:
- strony umowy,
- dokładny opis obowiązków każdej ze stron,
- dokładny opis świadczeń sponsorowanego oraz zakazane działania (jeśli są przewidziane),
- oczekiwane korzyści obu stron,
- kwotę lub wartość przekazywanych środków,
- czas trwania umowy (oznaczony lub nieoznaczony),
- warunki rozwiązania umowy.
Warto także doprecyzować kwestie odpowiedzialności stron. Jeśli nie zostaną one uregulowane, zastosowanie mają ogólne zasady prawa cywilnego – każda ze stron odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy, chyba że wynika to z okoliczności, za które nie ponosi odpowiedzialności (art. 471 Kodeksu cywilnego).
Choć umowa sponsoringu nie wymaga szczególnej formy dla swojej ważności, zaleca się jej sporządzenie na piśmie – przede wszystkim dla celów dowodowych. Należy zwrócić uwagę, że konieczność zachowania określonej formy tego rodzaju umowy może może wynikać z przepisów szczególnych.
Umowa sponsoringu a umowa barteru
Umowa barterowa to umowa wzajemna, w której dochodzi do bezpośredniej wymiany dóbr lub usług bez użycia pieniądza (więcej na ten temat w naszym poprzednim artykule: Umowa barterowa. Zarówno umowa sponsoringu, jak i umowa barterowa często pojawiają się w kontekście współpracy z influencerami. Należy jednak zauważyć, że obie umowy mogą być stosowane przez przedsiębiorców z różnych branż.
Kluczowa różnica między tymi umowami polega na charakterze świadczeń: w umowie barterowej dochodzi do wzajemnej wymiany dóbr lub usług o zbliżonej wartości, bez przepływu środków pieniężnych. Ponadto obie strony zobowiązują się do świadczeń o porównywalnej wartości ekonomicznej. Natomiast w umowie sponsoringu sponsor przekazuje sponsorowanemu określoną kwotę pieniędzy lub rzeczy, oczekując w zamian określonych działań promocyjnych, a korzyść sponsora nie musi być ściśle proporcjonalna do wysokości wynagrodzenia przekazanego sponsorowanemu.
Zatem jeśli świadczeniem obu stron będzie dane dobro lub usługa – sponsorowany realizuje określone świadczenie (np. promocję produktu), a sponsor w zamian nie przekaże środków pieniężnych, lecz przedmiot (np. produkty) – to taka umowa może zostać zakwalifikowana jako umowa barterowa. Umowa sponsoringu może być zatem rodzajem umowy barteru.
Przykład:
- umowa sponsoringu: przedsiębiorca przekazuje środki pieniężne na organizację eventu, a w zamian otrzymuje promocję marki, np. logo na materiałach promocyjnych wydarzenia,
- umowa barteru: przedsiębiorca dostarcza catering na event, a w zamian otrzymuje promocję marki.
Dzięki umowie sponsoringu przedsiębiorcy mogę promować swoją markę, zwiększać jej rozpoznawalność i budować pozytywny wizerunek firmy. Umowa sponsoringu to skuteczne narzędzie promocji przedsiębiorców. Jednak należy pamiętać, że wymaga starannego przygotowania i uwzględnienia specyfiki danej branży oraz firmy. Dobrze skonstruowana umowa nie tylko zabezpiecza interesy sponsora i sponsorowanego, ale także minimalizuje ryzyko sporów i nieporozumień, zapewniając skuteczną i korzystną współpracę.
Jeśli potrzebujesz wsparcia związanego z tym tematem, zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią.