Kontrakty wspierające rozwój biznesu – umowa konsultingowa i franczyzowa

Dobrze dobrane umowy są kluczowym elementem strategii biznesowej każdej firmy. W tym artykule skupimy się na dwóch rodzajach kontraktów, które niewątpliwie mają potencjał dla rozwoju biznesu. A mowa o umowie konsultingowej i franczyzowej.

Słowem wstępu – umowa konsultingowa pozwala korzystać z wiedzy ekspertów bez konieczności ich zatrudniania. Umowa franczyzowa to model współpracy, w którym jeden przedsiębiorca udostępnia swój koncept biznesowy drugiemu przedsiębiorcy, który zyskuje możliwość prowadzenia działalności gospodarczej pod znaną marką.

Choć umowa konsultingowa i franczyzowa to dwa zupełnie różne kontrakty, obie mają jedną wspólną cechę: potencjał do znaczącego zwiększenia rozwoju i efektywności biznesu. 

Umowa konsultingowa

Umowa konsultingowa to kontrakt, na podstawie którego ekspert dostarcza drugiej stronie umowy wiedzę lub usługi doradcze. W praktyce stronami umowy są przedsiębiorca oraz wyspecjalizowana firma doradcza czy niezależny ekspert. To podstawowa umowa wykorzystywana w relacjach biznesowych dotyczących świadczenia usług doradczych.

Szczegóły umowy konsultingowej:

  • przedsiębiorca uzyskuje od doradcy specjalistyczne informacje, analizę, rozwiązanie problemu, prognozę co do planowanych przedsięwzięć czy opinie;
  • można w niej ustalić dodatkowe zobowiązania jak zachowanie poufności czy zakaz konkurencji;
  • forma umowy: brak wymogu formy pisemnej, ale jeśli na podstawie umowy dojdzie do nabycia majątkowych praw autorskich (utworu będącego efektem pracy) musi być zawarta na piśmie – inaczej nabycie tych praw będzie nieważne;
  • przykłady konsultingu:
    – prawny (np. weryfikacja zgodności procesu zwolnień grupowych z przepisami prawa);
    – finansowy (np. analiza przepływów pieniężnych i doradztwo w zarządzaniu budżetem firmy);
    – marketingowy (np. strategia promocji i reklamy w mediach społecznościowych);
    – IT (np. doradztwo w wyborze i wdrożeniu oprogramowania).

Kiedy wybrać umowę konsultingową?

  • Twoja firma potrzebuje dostępu do specjalistycznej wiedzy, której brakuje w jej wewnętrznych zasobach np. kadrowych czy technologicznych;
  • chcesz uzyskać niezależną opinię ekspercką;
  • chcesz zlecić jednorazowo wykonanie określonych projektów, unikając potrzeby zatrudniania odpowiedniego pracownika;
  • chcesz zachować elastyczność.

Umowa franczyzowa

Franczyza to porozumienie między dwoma przedsiębiorstwami, w ramach którego franczyzodawca udziela franczyzobiorcy prawa do prowadzenia działalności pod swoją marką i korzystania z konkretnego modelu dystrybucji towarów i usług.

Franczyza to jeden z najczęściej wykorzystywanych modeli ekspansji biznesowej, który umożliwia rozwój marki. Dzięki temu rozwiązaniu franczyzodawca może skalować swój biznes, a franczyzobiorca skorzystać z gotowego, sprawdzonego systemu operacyjnego, zwiększając swoje szanse na sukces rynkowy.

Szczegóły umowy franczyzowej:

  • franczyzodawca: udostępnia franczyzobiorcy zestaw praw własności intelektualnej i przemysłowej (m. in. znak towarowy, wzory – użytkowy i przemysłowy, know-how, patenty, prawa autorskie) oraz wsparcia biznesowego. Czyli w skrócie franczyzodawca udziela prawa do prowadzenia przez franczyzobiorcę działalności gospodarczej pod swoją marką i korzystania z know-how, ale na określonych przez siebie warunkach. W zamian franczyzobiorca otrzymuje określone opłaty i wymaga przestrzegania ustalonych standardów i procedur;
  • franczyzobiorca: uzyskuje prawo prowadzenia działalności gospodarczej pod rozpoznawalną marką, która zazwyczaj ma ugruntowaną pozycję rynkową. Otrzymuje dostęp do know-how franczyzodawcy i korzysta ze sprawdzonej koncepcji prowadzenia działalności gospodarczej. Musi przestrzegać określonych w umowie zasad i standardów;
  • opłaty związane z franczyzą zwykle mają następującą strukturę:
    – opłata wstępna – pobierana na początku współpracy i jest związana z prawem do korzystania ze znaku towarowego, know-how i sprawdzonego systemu operacyjnego;
    – opłaty bieżące – mogą mieć formę stałej kwoty (ryczałtu) lub procentu od miesięcznych przychodów;
    – inne opłaty (np. na fundusz marketingowy);
  • istnieją różne kryteria podziału franczyzy, głównie ze względu na rodzaj działalności (dystrybucyjna, usługowa, produkcyjna, mieszana) czy przekazywane know-kow (franczyza koncepcji biznesu czy dystrybucji produktu);
  • przykłady franczyzy: gastronomia (sieci restauracji, kawiarnie), handel detaliczny (sklepy spożywcze, odzieżowe, kosmetyczne), usługi (biura podróży).

Kiedy wybrać umowę franczyzową?

  • kiedy nie chcesz budować marki od podstaw i wolisz prowadzić biznes pod rozpoznawalnym logo i reputacją;
  • godzisz się na przestrzeganie ścisłych warunków, zasad i koncepcji biznesowej;
  • nie masz doświadczenia w prowadzeniu samodzielnie działalności gospodarczej;
  • jesteś gotów na ponoszenie opłat na rzecz franczyzodawcy.

Wybór odpowiedniej umowy zależy od potrzeb danego przedsiębiorcy i jego wizji rozwoju firmy. Warto pamiętać, że umowy konsultingowa i franczyzowa powinny być starannie dopracowane pod kątem prawnym, aby usprawnić współpracę i jak najpełniej chronić interesy obu stron kontraktu.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu odpowiedniej umowy zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią.


radca prawny Kinga Słowińska