Social media – jak prawidłowo oznaczać współprace komercyjne?

Media społecznościowe stały się główną platformą dla influencerów do promowania marek i produktów. Jednak, aby współpraca reklamowa była zgodna z przepisami prawa, konieczne jest odpowiednie oznaczanie treści reklamowych. Oto kilka wskazówek opracowanych na podstawie Rekomendacji Prezesa UOKiK odpowiadające na pytanie – jak prawidłowo oznaczać współprace komercyjne w mediach społecznościowych.

Kiedy mamy do czynienia ze współpracą reklamową?

Z współpracą reklamową mamy do czynienia, gdy twórca internetowy otrzymuje korzyść pieniężną lub rzeczową w zamian za przekazanie swoim odbiorcom treści komercyjnej lub materiału reklamowego. Forma wynagrodzenia nie ma znaczenia – może to być zarówno tradycyjna zapłata, jak i produkty, usługi, zniżki na zakupy, zyski z publikacji kodów rabatowych czy bonusy.

Nie ma również znaczenia, w jakiej formie zawarto umowę – może to być zarówno pisemna umowa, jak i ustalenia za pośrednictwem e-maili lub wiadomości w komunikatorach na platformach społecznościowych.

Oznaczanie treści reklamowych – o czym musisz pamiętać?

Nie wprowadzaj konsumentów w błąd – Twoi obserwatorzy muszą mieć pełną świadomość, że mają do czynienia z reklamą.

  • Oznaczaj reklamy w sposób czytelny, jednoznaczny i zrozumiały– każdy odbiorca, niezależnie od wieku czy znajomości platformy, powinien być w stanie zidentyfikować treść reklamową.
  • Widoczność oznaczenia jest kluczowa – oznaczenie reklamy nie może być ukryte. Powinno być łatwo zauważalne zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na komputerze.

 Jak prawidłowo oznaczać współprace komercyjne?

Aby mieć pewność, że treści reklamowe są prawidłowo oznaczone, warto stosować dwupoziomowe podejście:

  1. Korzystaj z funkcji platformy społecznościowej – na większości platform, takich jak Instagram, TikTok czy YouTube, dostępne są narzędzia do oznaczania współpracy komercyjnej.
  2. Dodaj własne oznaczenie – dodatkowo oznacz treść także w opisie lub w samym materiale, np. „Współpraca reklamowa” lub „Materiał sponsorowany”.

Przykładowe, rekomendowane oznaczenia w social mediach:

  • #reklama lub [reklama]
  • #WspółpracaReklamowa lub [współpraca reklamowa]
  • #MateriałSponsorowany lub [materiał sponsorowany].

W przypadku promowania marki własnej (produktów lub usług):

  • #autopormocja lub [autopromocja]
  • #MarkaWłasna lub [marka własna]

Przy prezentach:

 #prezent lub [prezent] – dotyczy to podarunków o niedużej wartości. Jeśli to pierwszy prezent od danej marki, wystarczy oznaczenie „prezent”. Gdy dana marka wysyła kolejne produkty, publikację o nich należy oznaczyć jako materiał reklamowy.

 Czego unikać?

  • Nie używaj skrótów: #ad, #rek, #spons, czy #promo – nie są wystarczająco jasne.
  • Unikaj oznaczeń w obcych językach, takich #advertisment czy #commercial, jeśli prowadzisz profil w języku polskim.
  • Zadbaj o kontrast: kolory oznaczeń nie mogą zlewać się z tłem – muszą być dobrze widoczne na pierwszy rzut oka.
  • Unikaj niejednoznacznych określeń: słowa jak „współpraca” bez doprecyzowania, że chodzi o reklamę, mogą wprowadzać odbiorców w błąd.

Pamiętaj – nie wszystko można reklamować!

Nie każdy produkt lub usługa może być reklamowana, a w przypadku niektórych obowiązują szczególne regulacje. Zanim zaczniesz współpracę, upewnij się, że reklama danego produktu jest zgodna z przepisami prawa, szczególnie w przypadku: produktów alkoholowych, produktów tytoniowych, leków, suplementów diety, produktów i usług finansowych, gier hazardowych.

Szczególna ochrona dzieci

Reklamy skierowane do dzieci podlegają szczególnym regulacjom. Musisz zadbać, by treści promocyjne były odpowiednie dla tej grupy wiekowej, a sposób ich przekazywania zgodny z prawem. W tym zakresie zarówno influencerzy, jak i reklamodawcy mają dodatkowe obowiązki. Warto zapoznać się z Kartą ochrony dzieci w reklamie, która stanowi załącznik do Kodeksu Etyki Reklamy.


radca prawny Natalia Rybka